המדריך המלא למטפס המתחיל

המדריך המלא למטפס המתחיל

קיר טיפוס: אבני דרך למטפס המתחיל

אם מגיל צעיר כבר רציתם לטפס על כל דבר שראיתם, כולל על עצים או על בניינים שראיתם וחשבתם לעצמכם: "כן, אני יכול לטפס על זה", אתם לא לבד. ספורט הטיפוס על קירות תפס תאוצה בשנים האחרונות, ובזכות הפופולאריות שלו ניתן יהיה לראות מטפסי קירות מקצוענים מרחבי העולם גם באולימפיאדת טוקיו 2020.

קיר טיפוס הוא ספורט של הנאה שאפשר לבצע אותו כמעט בכל מקום בעולם. קירות הטיפוס המפורסמים בעולם ממוקמים בתאילנד, בלונדון ואפילו באקוודור, אך גם בישראל ניתן למצוא שפע מקומות לאימוני טיפוס על קירות, בחיק הטבע או במכוני כושר.

אם מעולם לא טיפסתם על קיר, אנו ממליצים לכם להתחיל עם קיר בחדר כושר, שיש בו פחות אלמנטים עימם תצטרכו להתמודד, אבל תחילה בואו נכיר את יסודות הטיפוס על קירות.

הדרך לפסגה מתחילה עם חבלים

זהו סוג מסוים של טיפוס על קיר, אותו יש לבצע כשהמטפס מחובר היטב לחבל שכרוך על גופו וקשור לעוגן בקיר. מתחת למטפס עומד מדריך המסייע לו לנווט את דרכו בין העוגנים.

ברוב חדרי הכושר יש קירות טיפוס וצוות מיומן שמסייע לכם ללמוד את אבני הדרך בטיפוס על קירות, וזמינים לתפוס אתכם למקרה שתיפלו. אפשרות נוספת היא לטפס על הקיר עם מטפס מנוסה שגם הוא יכול לסייע לכם בתהליך.

שיטה זו נחשבת לשיטה פחות תובענית מבחינה פיזית, בהשוואה לסוגים אחרים של טיפוס, בשל היכולות הבסיסיות של הטיפוס, המונעות נפילות. לכן זוהי גם השיטה הנפוצה ביותר להתחיל את ההתמחות בטיפוס על קירות.

הכירו את המונח הראשון שלכם: בולדרינג

זהו סגנון טיפוס חופשי שבו אתם יכולים לטפס על הקיר ללא מערכת רתמה או חבל. העוגנים על הקיר ממוקמים קרוב מאוד לקרקע ומטרתם לסייע לכם לתרגל את האחיזה שלכם ואת היכולת לעבור ממקום אחד למשנהו.

על הרצפה מונחות מחצלות מרופדות עבות למקרה שתיפלו. אמנם זה נשמע מפחיד, אבל בולדרינג היא שיטה מצוינת לבנות מיומנות וכוח שעוזרים לכם לנווט את דרככם בין מסלולים שונים על הקיר.

אם אתם רוצים להתנסות בתחום ולבדוק את הכוח של פלג הגוף העליון שלכם, זה המקום שבו אנו ממליצים לכם להתחיל. חלק מהמטפסים המתחילים פוחדים מעט מגבהים, ולכן הטיפוס על קיר במכון כושר מפיג את הפחד.

טיפוס מתקדם: אתם מציבים את העוגנים

ברגע שאתם מרגישים בנוח עם השיטות השונות שלמדתם על קיר הטיפוס, השלב הבא הוא להתחיל ללמוד שיטות מתקדמות כמו למשל להציב בעצמכם את העוגנים בתוך המסלול. תוך כדי תנועה על הקיר, אתם לומדים לחבר במהירות את העוגנים על המסלול, בהתאם לרמת הקושי המתאימה לכם.

שיטה זו כרוכה בתרגול רב להשגת הטכניקה הדרושה לתנועות הידיים לחיבור העוגנים על הקיר, כמו גם ללמוד את המיקום הנכון שלכם על הקיר, וכיצד להימנע מנפילות. לקירות טיפוס רבים במכוני כושר יש מסלולים פרטניים המיועדים ללמידת שיטת הצבת העוגנים באופן עצמאי.

ציוד הבטיחות הדרוש לקיר טיפוס

אחד הדברים הראשונים עליהם חשוב לתת את הדעת בלמידת טיפוס על קיר, הוא הציוד. יש לזכור שהבטיחות שלכם צריכה להיות ערך עליון, ולכן בצעדיכם הראשונים על הקיר חשוב שתהיו מצוידים עם רתמות וחבלים, ולוודא שהם במצב טוב לפני שאתם מתחילים את הטיפוס. אם הציוד נראה מיושן או שחוק, מומלץ להחליף אותו.

אלו ההיבטים אותם יש לבדוק, אם אפשר פעמיים, כשאתם יוצאים לטפס על קיר בחדר הכושר:

  • איכות הרתמה המחוברת לגוף.
  • איכות העוגנים עליהם מניחים את הידיים והרגליים.
  • איכות קיר הטיפוס.
  • נעלי ספורט חזקות.

ציוד למטפסים מקצועיים

אם הפכתם למטפסים מקצועיים או שאתם מבקשים להיכנס לתחום באופן מעמיק יותר, יש מגוון רחב של ציוד לטיפוס על קירות שאפשר לרכוש על מנת להרכיב ערכה אישית.

אנו ממליצים לכם לקחת את הזמן ולהבין את הטיב, האיכות והתפקיד של המוצרים שאתם רוכשים על מנת לוודא שהם באיכות מעולה.

טיפוס על קירות בחיק הטבע

טיפוס על קירות בחדר כושר היא רק ההתחלה של השגת המיומנות בתחום. בעוד שהמתקנים המקורים מספקים סביבה בטוחה ונוחה שבה ניתן לתרגל, הטיפוס יכול להיות מהנה ביותר בחיק הטבע, שבו משתנים כגון מזג האוויר, סוגי הסלעים והנוף משתנים כל הזמן.

לטיפוס על קירות בחיק הטבע יש דרישות הילוכים רבות, שחלקן זהות לטיפוס על קירות בחדרי כושר, כמו גם מיומנויות זהות. לכן אם אתם מרגישים בנוח לטפס על קירות בחללים מקורים, אין שום סיבה למהר לצאת ולנסות את התהליך בחוץ, במיוחד אם הרעיון מרתיע אתכם.

אך בשל הסביבה הטבעית המשתנה, הטיפוס בחוץ דורש ידע רב יותר של מערכות, כמו גם אתיקה אישית וחברתית.

מה זה סנפלינג?

סנפלינג הוא טיפוס מבוקר על קירות שמאפשר לטפס על הקיר עם הגנה מקיפה על הגוף. השימוש בסנפלינג מתאים כשלא ניתן לצפות בבטחה או מראש את מהלכי הטיפוס, או כשהמטפסים סבורים שהטיפוס יהפוך למורכב בהתחשב בתנאים או ביכולותיהם. הציוד מספק להם עוגן והגנה בצורת חגורה מסיבית הכרוכה סביב גופם.

טיפוס בחוץ ללא גבולות כשהכול אפשרי

טיפוס בחוץ יכול להתבצע לבד או בקבוצה, וחשוב להתחיל עם משטחים שאינם מורכבים ולבחור קירות שאפשר להתקדם עליהם עד הפסגה עם אפשרויות הגנה ואחיזה טובה לאורך המסלול, לידיים ולרגליים, על מנת להתגונן מפני נפילות.

אם אתם בוחרים לבצע את הטיפוס בקבוצות, המטפס המיומן ביותר ממוקם בראש המטפסים, והמטפס הכי פחות מנוסה, משתרך אחרי כולם. כל מטפס מגן על המטפס שלפניו ושלאחריו.

למה בכלל לטפס בחוץ? כי ככל שאתם מתמחים בתחום, אתם מתחילים להתמכר ורוצים לגלות נתיבים מורכבים יותר, במקום לטפס על הנתיבים המוכרים הקבועים מראש. טיפוס מדגיש את יכולת החקירה שלכם, ואין גבולות לשיאים אליהם ניתן להגיע. הכול אפשרי. במילים פשוטות, הטיפוס הוא הרפתקה ואתם יוצרים את הסיפור שלכם.

עכשיו כל מה שנשאר לכם זה להירגע וליהנות

העצה הגדולה, האחרונה והחביבה שלנו כשזה מגיע לטיפוס על קיר היא ליהנות מהתהליך. כן. זה אולי נראה מרתיע בהתחלה, במיוחד אם אתם פוחדים מגבהים, אך התהליך כולו צריך להיות כיף!

אולי לא תלמדו להיות המטפסים המהירים ביותר, אבל אין ספק שתשיגו בתהליך אימון גוף מקיף שיחזק את הליבה שלכם ויאפשר לכם להשיג טווח גמישות רחב יותר, ככל שאתם לומדים לנווט את דרככם סביב הקיר.

 

רוצים להתייעץ?

גלילה לראש העמוד